06 април 2009

[CCICMT:630] Община Русе обяви голям търг за ИТ техника

Поръчката предвижда доставка на 94 настолни компютъра, 12 принтера и други устройства

Търг за доставка на настолни компютри и периферни устройства обяви Община Русе. Обществената поръчка е разделена на 6 лота, но прогнозна стойност по отделните позиции не е обявена.
По лот 1 общината ще избира доставчик на 64 броя настолни компютри с двуядрени процесори и 22-инчови монитори. Изисква се компютрите да са от един утвърден световен производител и с 3 години гаранция.
Втората обособена позиция е 30 настолни компютъра, без монитори, със същите изисквания както по лот 1.
Позиция 3 предвижда доставка на 2 броя мултимедийни проектори с яркост 4000 ANSI лумена и една година гаранция.
Следващите три лота са съответно за мултифункционално устройство, 12 лазерни принтера и мастиленоструен принтер.
Гаранция за участие в търга е в размер 850 лв. Финансирането е от бюджета на Община Русе.
Кандидатите могат да подадат своите оферти до 29 април, за когато е насрочено и отварянето на документите. Основен критерий за оценка ще бъде най-ниската цена.

[CCICMT:629] Google разкри дълго пазена тайна за центровете за данни


Компанията потвърди, че сървърите й се намират в транспортни контейнери, но не посочи точното място


Четири години след появата на първите публикации за пълни със сървъри транспортни контейнери в складове и гаражи, преди два дена Google потвърди, че използва такива съоръжения за своите центрове за данни.
На първата конференция за ефикасност на центровете за данни на компанията Джими Клидарас обясни на група инженери от индустрията как са изпълнили първия проект за център за данни през есента на 2005 г. "Определено е по-забавно да говорим за това, отколкото да го пазим в тайна".
През октомври 2008 г. Google получи патент за портативен център за данни в транспортен контейнер. В патента е описан и плаващ център за данни, който генерира собствено електричество, използвайки енергията на вълните.
Съоръжението на Google представлява един "хангар с 45 контейнери", някои от които са разположени на платформа на второ ниво. Всеки транспортен контейнер може да побере до 1160 сървъри и използва 250 киловата мощност или средна плътност от 780 вата на квадратeн фут.
Дизайнът на Google, по думите на Клидарас, е основан на концепцията "мощност отгоре, вода отдолу". Сървърните шкафове в действителност "висят" от тавана на контейнера. Охлаждането се извършва в посока отдолу нагоре, преминава през шкафовете и се връща през един вентилатор зад тях. Охлаждащите вентилатори работят с променлива скорост и се управляват стриктно, за да се постигне възможно най-ниска скорост за охлаждане.
"Водата ни притесняваше много", сподели Урс Холцле, ръководител на операциите на центровете за данни на Google. "Човек никога не знае колко добре работят в реалния живот тези водни канали. Оказа се, че работят много добре." Той каза също, че компанията се е спряла на контейнерите от самото начало през 2003 г., когато започва да изгражда прототип на център за данни. По това време Google е държала сървърите си в центрове за данни на други компании.
Сегашният център за данни на компанията, който се нарича Data Center A, се простира на 75,000 кв. фута и има мощност 10 мегавата. Ефективността на използване на мощността на съоръжението се равнява на 1.25, а средно за целия хангар се получава плътност от 133 вата на квадратен фут. Google не посочи мястото на съоръжението, но има предположения, че вероятно то е част от комплект от три сгради в малък град в Орегон.
Американските военни от години използват контейнери за центрове за данни. През 2006 г. беше обявен първият комерсиален продукт Project Blackbox на Sun.
Има вероятност контейнерите да се превърнат в ключови оръжия в надпреварата за центрове за данни между Google и Microsoft. Миналата година Microsoft обяви, че преминава към модел с контейнери и започна изграждането на такъв център за данни в Чикаго.

[CCICMT:628] Франция узакони спирането на интернета

http://technews.bg/info.php?id=12147
Една година без достъп след две пиратски сваляния
През седмицата Франция прие нов законопроект, който предвижда изключване от интернет на потребители, уличени в пиратство.
Санкцията ще бъде с продължителност една година и ще се прилага след две нарушения, свързани с нелегално сваляне на защитено с авторски права съдържание през мрежите за файлов обмен.
Звукозаписните и филмови компани ще отправят жалбите си към специално създаден административен орган Hadopi (High authority for copyright protection and dissemination of works on the Internet), който ще разследва нарушенията със съдействието на интернет доставчици.
Действащият в момента закон предвижда по-строги санкции за пиратите, вкл. до три години лишаване от свобода и глоби до 3000 евро.
Петиция в подкрепа на новия закон са подписали над 10 000 музиканти, режисьори, артисти и деятели на културата. Те се надяват прилагането на закона да намали значително пиратството, след като потребителите са изправени пред угрозата да нямат достъп до интернет.
Социалистите и правозащитни организации са против закона, определяйки го като атака срещу обществените и лични свободи. Представители на UFC-Que Choisir се опасяват, че потребители ще бъдат лишавани от интернет, без да имат възможност да оспорят обвинението в съда.
Влизането в сила на подобен закон беше отложено в Нова Зеландия, след протести на интернет потребители. Очаква се интернет доставчиците да изготвят кодекс на поведение, който ще позволи ефективно прилагане на закона.

05 април 2009

[CCICMT:627] Forbes.com: Korea Bridges Digital Divide

http://www.forbes.com/2009/04/02/internet-broadband-korea-technology-korea-09-broadband.html?feed=rss_technology_ebusiness
Korea Bridges Digital Divide
Korea's IT agency has advice for the Obama administration.
By Elizabeth Woyke

Korea's IT agency has advice for the Obama administration.


Dr. Yeongi Son has a message for President Obama: If you're serious about making broadband a priority, establish an agency dedicated to digital divide issues.

Son runs such an agency in Seoul. Called the Korea Agency For Digital Opportunity & Promotion, or KADO, it has been working to increase Koreans' access to the Internet since the late 1990s. As access has increased--nearly 80% of the general public uses the Internet regularly--KADO has focused on helping people with disabilities, senior citizens, rural dwellers and low-income families get online. These groups have a much lower Internet adoption rate, around 40% combined.

KADO's approach contains useful lessons for the new Obama administration, which must target the same groups to improve America's broadband penetration rates. Under the new economic stimulus package, the U.S. government will dedicate $7.2 billion in grants toward broadband expansion.

Federal agencies, including the National Telecommunications & Information Administration, Federal Communications Commission and the U.S. Department of Agriculture, have been tapped to oversee the process. There is no U.S. equivalent to KADO.

Korea, which is smaller in area than the state of Virginia and has a population of 48 million, is past the broadband build-out phase. "We have no infrastructure problems here," says Son. Instead, KADO concentrates on IT education and access. It has offered public IT courses, online and offline, since 1998.

To reach people in remote areas, it partners with local governments and civic associations and even holds classes in private homes. Volunteers do most of the teaching. Son says KADO's education efforts have taught 10 million Koreans how to e-mail, search the Web and download files.

People with disabilities make up a good chunk of that 10 million. To encourage this group to use computers, the Internet and cellphones, KADO has authored accessibility guidelines for Web sites, software and cellphone keypads. It frequently commissions assistive devices, such as software that can move a mouse cursor with a flick of an eye, from small manufacturers and subsidizes up to 80% of the cost.

A new initiative, called TRS for Telecom Relay System, enables people with hearing and speech impairments to send audio cellphone messages through operators. Users submit messages by e-mail or sign language via Webcam. A team of operators, who work out of KADO's headquarters, then call the intended recipient's cellphone and "speak" the message.

No group is seemingly too small for KADO to target. It has created special IT classes for the illiterate, for foreigners with Korean spouses and for North Korean refugees. About 10,000 North Korean refugees currently live in South Korea. Many have never used a computer, says Son.

For those who need PCs in order to get online, KADO collects used computers from offices and schools and refurbishes them for free. KADO says it has distributed more than 160,000 PCs to needy individuals through this program since 1997.

The ultimate goal is to boost Korea's Internet penetration rate. While Son admits that 100% penetration isn't a realistic goal, he believes Korea can push Internet usage as high as 90% within the next few years. The growth, in turn, will improve people's quality of life and stimulate the economy in a kind of virtuous cycle, says Son.

A high Internet-usage rate also burnishes Korea's reputation as an innovative, tech-savvy country. Beyond its domestic programs, KADO also functions as the Korean government's global IT ambassador. Its international efforts include establishing IT training labs in places like Kenya and Laos, organizing a corps of Korean volunteers to teach IT education abroad and hosting an annual forum for IT experts from developing countries.

All these programs, naturally, cost money. KADO has a staff of 142 and an annual budget of approximately $45 million, which is fully funded by various branches of the Korean government. KADO was originally established as Korea's Information Telecommunication Training Center in 1982 and has evolved into its current form over the past decade.

To track its progress, KADO continuously collects data on key metrics like Internet usage. According to its research, only 16.2% of Korea's rural-dwelling "farmers and fishers" used the Internet in 2003. By 2007, the rate had climbed to 33.4%.

Over that same period, the rate of PC ownership among farmers and fishermen increased from 33.2% to 55%, according to KADO. In its 2007 annual report, KADO noted, "Excellent infrastructure and high Internet use rate alone [is] meaningless without pragmatic solutions and benefits."

That's likely to be true in the U.S. too. A recent report from the Pew Internet & American Life Project found that most Americans who lack broadband don't want the service because they don't find it useful. KADO is careful to stress the utility of fast Web access in all its programs. It has set up a "National Knowledge Portal" that includes information on everything from public transportation routes to how to organize a funeral service. It teaches people that they can save money by doing some tasks, such as banking, online. And it promotes technology as a way to bridge another cultural divide--the generation gap--by improving communication between parents and children.

Son says he is eager to share KADO's experience with the Obama administration. Similar goals, he argues, require similar organizations. "A specialized agency like this one will make it easier for the Obama administration to promote information technology initiatives," he says.


03 април 2009

[CCICMT:626] Комисар Поточник подкрепя българската Стратегия за наука

http://www.minedu.government.bg/opencms/opencms/documents/frontpage/09-03-31_pismo-potochnik.html

[CCICMT:625] Създава се „Български нанотехнологичен център” ЕАД

Създава се „Български нанотехнологичен център" ЕАД
02 Април 2009

Партньор на държавата ще бъде световният лидер в индустриалните нанотехнологични изследвания и микроелектрониката IBM


Министерският съвет реши да бъде създаден „Български нанотехнологичен център" ЕАД. Капиталът на дружеството ще бъде 50 млн. лв. Основен партньор по проекта ще е „Ай Би Ем", САЩ, която е световен лидер в индустриалните нанотехнологични изследвания и микроелектрониката. Американската компания притежава над 10 000 патента в тези области.

Реализирането на инициативата е важна стъпка за развитието на изследователския и индустриалния национален потенциал в нанотехнологиите, наноматериалите, нанопродуктите и микромашините, което ще доведе до повишаване на конкурентоспособността на икономиката. Партньорството с IBM ще гарантира успешното излизане на страната на международния пазар на нанотехнологии и е предпоставка за спечелване на големи проекти по Седмата рамкова програма на ЕС. По нея до 2013 г. са предвидени 3,5 млрд. евро.

Очаква се до 2015 г. приходите от нанотехнологиите в световен мащаб да бъдат над 2,95 трилиона долара. Навременното ни позициониране като нанотехнологичен център ще спомогне за заемане на определен пазарен дял от международния пазар на нанотехнологии, както и за привличане на инвестиции във високотехнологичния сектор.

Правата на държавата в „Български нанотехнологичен център" ЕАД ще се упражняват от министъра на финансите. Дружеството ще има двустепенна система на управление – 3-членен надзорен съвет и 5-членен управителен съвет. Мандатът им ще бъде 3 години.

[CCICMT:624] С 50 млн. лв. държавата си направи компания за нанотехнологии

С 50 млн. лв. държавата си направи компания за нанотехнологии
http://www.dnevnik.bg/pazari/2009/04/02/699493_s_50_mln_lv_durjavata_si_napravi_kompaniia_za/

Нация техническа - II
http://www.dnevnik.bg/analizi/2009/04/02/699485_naciia_tehnicheska_-_ii/

Отново под ръководството на Стоян Марков
http://www.dnevnik.bg/pazari/2009/04/02/699494_otnovo_pod_rukovodstvoto_na_stoian_markov/

02 април 2009

[CCICMT:623] BG: Innovations and Public-Private Partnership in ICT

Конференцията ни по ПЧП официално е в календара за ИКТ събития на сайта на ЕК.
http://www.epractice.eu/en/events/288929

[CCICMT:622] 4 и 5 май ще се отработват съответно на 16 и 30 май

Ще почиваме от 1 до 6 май
19 Февруари 2009

4 и 5 май ще бъдат почивни дни, реши правителството.

 

Тъй като официалните празници 1 май и 6 май тази година са в петък и сряда, правителството прецени, че обявяването на двата работни дни между тях за почивни ще осигури по-ефективното им използване, посочи министърът на труда и социалната политика Емилия Масларова. В последните седмици тя е получила писма с настояване за това решение от редица браншови организации. Според тях обявяването на по-дългата почивка ще се отрази благоприятно на туристическия бранш, на сферата на услугите, търговията, културните дейности, пътническите превози – сектори, в които се усеща напрежение, тъй като те ще получат допълнителни възможности за развитие в условията на икономическа криза.

 

4 и 5 май ще се отработват съответно на 16 и 30 май.


http://www.government.bg/cgi-bin/e-cms/vis/vis.pl?s=001&p=0012&n=3502&g=

01 април 2009

[CCICMT:621] Националният здравен портал не е за 40 000 служители, а за 7.6 млн. български граждани

По повод интервюто на директора на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) Румяна Тодорова пред сайта «Всеки ден» пресцентърът на Министерството на държавната администрация и административната реформа би искал да уточни няколко неща.
Най-напред, явно съществува някакво неразбиране, след като често се говори за Здравен портал за 40 000 държавни служители. Няма такова нещо. Изработен е Национален здравен портал и той е за 7.6 млн. граждани. Колкото до системата за еЛАК (електронен личен амбулаторен картон), именно тя е за 40 000 държавни служители. За нея преди време министърът на здравеопазването Евгений Желев заяви, че „еЛАК е здравната памет на пациента" и в този смисъл проектът е много навременен.

Освен това бихме искали още веднъж да подчертаем, че реализираният от МЗ и МДААР проект има не 2, а 3 компонента. На първо място, това е Националният здравен портал за всички български граждани. На второ място - личният електронен здравен запис за 40 000 държавни служители. Третият компонент е интеграционен. Той позволява да се интегрират около 40% (засега) от всички български общопрактикуващи лекари със системата за личен електронен здравен запис и те само с едно натискане на бутона да записват в еЛАК данните от собствените си системи.

Тук е мястото отново да напомним, че проектът не е на МДААР, а е съвместен проект между Министерството на здравеопазването и Министерството на администрацията и е финансиран по равно от двете министерства. Чрез заместник-директора на НЗОК Александър Огнянов (ресорен заместник-директор по «Информационни технологии») Здравната каса винаги и по всяко време е била информирана за хода на проекта и е заявявала подкрепата си за тази инициатива. През април 2007 г. е подписано споразумение, под което стоят подписите на д-р Румяна Тодорова - директор на НЗОК, министърът на здравеопазването по онова време проф. Радослав Гайдарски и министърът на държавната администрация Николай Василев. Предметът на споразумението обаче е по-общ, което е нормално за такъв тип документи. В него се казва, че трите институции ще си сътрудничат в следните основни дейности - «съвместно да разработят и внедряват базова конфигурация на здравен портал в услуга на всички граждани». Точно това е изпълнено и в заданието, точно така работи и изградената система - Националният здравен портал е за всички български граждани.

В заключение искаме да подчертаем, че МДААР никога не е искало от НЗОК данни за здравното състояние на служителите. Поискало е съвсем друго - данните (име, ЕГН и УИН) на общопрактикуващите лекари. Самата идеология на системата е пациентите да въвеждат данните за себе си лично или това да правят ИЗРИЧНО УПЪЛНОМОЩЕНИ от самите пациенти медицински специалисти.

И още нещо - основните функционални изисквания към системите в проекта са заложени от здравното министерство, тъй като ролята на МДААР не е да провежда политика в областта на здравеопазването. Нашата роля е била да помогнем този проект да се впише в общата политика по изграждането на електронното правителство и да е съвместим с останалите проекти. Оттук насетне колко здравни портала трябва да съществуват, колко пациенти трябва да имат еЛАК и кога, как да се включат лекарите - всичко това са въпроси към МЗ и НЗОК, а не към нас. Разбира се, МДААР винаги е готово да помогне с експертизата си в областта на електронното правителство.

Надяваме се, че от казаното дотук става ясно, че Националният здравен портал за всички българи вече е изграден. За да се защитят направените инвестиции, министър Николай Василев има намерение да поиска съгласието на министъра на здравеопазването, д-р Евгений Желев, Националният здравен портал да бъде предоставен за безвъзмездно ползване и от НЗОК. Стига НЗОК да пожелае това.

МДААР

МВР най-накрая избра фирма за биомет�

След повече от година забавяне, МВР избра фирма - "Сименс" ЕООД, която да изготви новите документи с биометрични данни. Цената на проекта е 116 млн. евро, новите български паспорти ще се издават за около 50 евро - цена, близка до средната за тази услуга в ЕС, съобщават от МВР.

По принцип срокът за издаването им изтече с присъединяването на България към ЕС през 2007 г. Първото отлагане беше през април 2008 г., като тогава от вътрешното ведомство посочиха като срок за отпечатване пролетта на 2009 г. Конкурсът тогава беше спрян, заради грешки в офертите и на шестте кандидата (виж в карето). Тогава Сименс обжалва решението в съда, но не спе Вторият конкурс беше обявен в края на октомври миналата година, като тогава от МВР не посочиха срок за пускането на документите.

В конкурса са участвали шест фирми, като преговори впоследствие е водено със (по реда на класирането ) "Сименс" ЕООД и Консорциум "Принтекс".

Японка получила български орд

90-годишна японка получи най-голямото културно отличие на България, съобщи Асахи Шимбун. Наградената е Тенкоко Сонода, вдовица на бившия външен министър Сунао Сонода. Та беше една от първите жени, избирани някога в Долната камара на парламента. Тя е получила своя орден Стара планина първа степен, най-високото отличие, достъпно за чужденци, по време на церемония в българското посолство миналата седмица. Асахи Шимбун напомня, че отличието се получава от тези, които допринасят за гражданския и културен обмен с нашата страна. Сонода е научила за здравословните качества на киселото мляко след посещение на чаено парти през 1965 г, където е била впечатлена от вида на българския посланик, разказва изданието. Българското кисело мляко става хит в Япония, след като Сонода говори за него по време на телевизионно шоу. /БГНЕС /

31 март 2009

Commission acts to protect Europe from cyber-attacks and disruptions

"Electronic communication services and networks provide the backbone of European economy. 93% of EU companies and 51% of Europeans actively used the internet in 2007. However natural disasters, terrorist attacks, malicious human action and hardware failure can pose serious risks to Europe's critical information infrastructures. Recent large scale attacks on Estonia, Lithuania and Georgia proved that essential electronic communication services and networks are under constant threat. Preparing Europe to act in case of major disruptions or attacks is the goal of a new strategy proposed today by the European Commission."

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/494&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/09/141&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

ЕВРОПЕЙСКО ЕЛЕКТРОННО ПРАВОСЪДИЕ - ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ ЗА ПЕРИОДА 2009-2013 Г.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:075:0001:0012:BG:PDF

[CCICMT:619] eCommerce

Последни сме в онлайн алъш-вериша

 

България е на последно място в ЕС по пазаруване в интернет, сочат данни на европейската статистическа служба Евростат. Онлайн търговията е най-популярна в Дания (59%), Великобритания (57%) и Холандия (56%). На последните 3 места са Литва с 6%, Румъния -4%, и България - едва 3%.

Всеки трети европеец използва интернет за праве­не на покупки, като най-често се поръчват дрехи и би­лети за пътуване. В Люксембург всяка трета книга се продава през сайт, а в Холандия - всяка пета дреха. У нас се купуват предимно книги, дрехи и филми на DVD. Профилът на интернет потребителя в България изключва пенсионерите, въпреки че във Великобрита­ния всеки четвърти над 65 г. използва онлайн магази­ните. Най-често в мрежата плащат българите от 16 до 34 г. Те са четири пъти повече от клиентите между 35-44 г. и шест над групата 55 и 64 г.

Рекламирането през интернет в Европа се оценява на 11,5 млрд. евро, като преди началото на кризата растежът на бюджетите се изчисляваше на 40% го­дишно.

 

Политиците, технологиите и образованието:

Да се създаде комисия в парламента за информационното общество и технологиите; тази комисия да се грижи за развитието на информационното общество подобно на аналогичната комисия в Румъния, която работи успешно и която за кратко време подобри средата за е-услуги за населението, в частност осигури ноутбуци за всички учители. Това предложи председателят на ДАИТС Пламен Вачков на провелия се в петък „Национален ИКТ форум: България 2009.“ Форумът имаше за цел да представи ИКТ платформите на политическите партии и да предизвика дискусия по тях.

Събирането на едно място на политици от повече от една партийна линия закономерно доведе до превръщането на форума в подобие на „предизборно студио“ - нагорещено, скандално, пълно с крайни виждания и дори абсурди. Хладността на технологичния свят бе безпощадно изгонена от страсти - от жанра „петъчен парламентарен контрол“.

Липсата на специализирана вертикална програма за развитието на ИКТ измежду всичките европейски програми за финансиране е причината правителството и ДАИТС да реализират досегашните си програми за ИО, заяви още Вачков. Иначе политическа воля имало, посочи той.

Преди да отправи предложението за парламентарна комисия по ИО, Вачков втрещи цялата публика на форума, след като напусна мястото си на презентаторската маса, предназначена за „представители на държавата“, и зае място на „масата на партиите“. Той седна на самотно-празния стол, предназначен за представител на БСП. На изумлението на публиката Вачков гордо отговори, че никога не е прикривал политическата си принадлежност.

Той посочи още, че е нужно да се повиши компютърната грамотност на населението, да се създадат повече телецентрове, клубове като 6-те клуба на МИИО, да се повиши ИТ квалификацията на учителите. Най-сетне, време е да се разгърне програмата „компютър у дома“, посочи Вачков. Той не пропусна да акцентира на малката, но осезаема промяна в наименованието на кампанията.

Да се закрият повечето държавни университети, за да се инвестира в иновации, е решението на формация “Движение Напред“. Безумие е във всеки по-голям град да има технически университет, например ТУ-Варна, ТУ-Русе и т.н., посочи представителят на партията Мирослав Мурджов, предизвиквайки на свой ред брожение в залата. По думите му, това са все университети, които се финансират се от джоба на данъкоплатците. Освен това идвало времето на „плодовете“ на демографския срив – времето около 1998 година, когато раждаемостта спадна толкова, че днес няма да има кой да кандидатства за висше образование. „Тази година университетите ще приемат с двойка“, предвеща Мурджов.

Същинска битка бе на път да се разиграе по време на форума и тогава, когато презентация изнесе изпълнителният директор на „Информационно обслужване“ Иво Николов. Компанията бе сред спонсорите на форума редом с HP България и Microsoft България. Фирми като „Информационно обслужване“ прибират по нечестен път огромни обеми средства от държавните пари за ИКТ, заяви Атанас Тасев, член на БАИТ, който не за първи път повдига този въпрос. Подобни организации печелят поръчки или без търг, или тръжна цена, която е очевадно неконкурентна, заяви Тасев с подкрепата на доста гласове от залата. „Информационно обслужване“ не е и единствената държавна фирма, която прибира пари по този начин – такава е и „БМВ“, допълниха бизнесмени от залата. Драмата е особено остра сега, когато независимата анализаторска агенция CBN подчертава, че през последната четвърт на 2008 г. именно търговете са „спасили“ ръста на ИТ бизнеса у нас. Управителят на „Информационно обслужване“ отвърна хладно, че компанията печели честно всичките си задания и няма вина за провалили се стари информационни системи.

29 март 2009

[CCICMT:618] Н.Василев: БСП + ГЕРБ?! Аз съм в опозиция!

То бива, бива наглост, ама тоя прекалява!

неделя, 29 март 2009

Шумен

Ако БСП и ГЕРБ съставят правителство, аз съм в опозиция. Това заяви в Шумен министърът на държавната администрация Николай Василев. Тази година е много сложно да се правят прогнози, призна той. Това са най-трудните за предвиждане избори, но лично аз смятам, че в парламента ще влязат 5-6 партии, допълни Василев.

Той предрече провал за всички партии при двата вота и уточни, че ако изборите се бяха провели 2 в 1, хората щели да имат по-голямо доверие в политиците, изборите да струват 20 млн. лева по-малко и избирателната активност със сигурност да бъде по-висока.

Според българите, корупцията сега е като по времето на  Иван Костов, обяви по време на дебатите "На прицел", организирани от НДСВ, министър Василев. На въпроси на граждани и журналисти отговаряха още зам. председателите на НДСВ Марина Дикова и Минчо Спасов, Борислав Цеков – член на Централния предизборен щаб и главен секретар на омбудсмана на републиката и областният координатор на царските хора в Шумен Даниела Русева.

Василев показа графика, от която се виждат параметрите на корупционните практики. Спад на корупционната линия имало само през мандата на НДСВ. Само министерството на Василев нямало спряно финансиране по европейските програми и това доказвало, че там където управлява НДСВ, няма корупция.

НДСВ със сигурност ще има евродепутат, а ако водач на евролистатат е едно определено име, квотата скачала на двама, категоричен бе той. Василев не уточни, кой от своите съпартийци визира, но запознати предположиха, че става дума за сегашният евродепутат на НДСВ Биляна Раева.


http://www.standartnews.com/news/details/id/27719/%D0%9D.%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B5%D0%B2%3A-%D0%91%D0%A1%D0%9F-%2B-%D0%93%D0%95%D0%A0%D0%91%3F!-%D0%90%D0%B7-%D1%81%D1%8A%D0%BC-%D0%B2-%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B7%D0%B8%D1%86%D0%B8%D1%8F!

27 март 2009

[CCICMT:617] Не се чувствам добре като член на правителството в най-корумпираната държава

Не се чувствам добре като член на правителството на най-корумпираната държава в Европа, но оставам министър, тъй като смятам, че съм полезен и за да следя за спазване на предизборното споразумение, за изпълнение на "трите икономически котви на НДСВ".

Това каза в отговор на въпрос на гражданин в Русе министър Николай Василев. Той посочи графика, според която от трите правителства - на ОДС, на НДСВ и ДПС, както и на настоящата коалиция, най-малка корупция е имало по времето на Симеон Сакскобургготски като премиер.

Тогава България беше със своя най-висок имидж, заяви Василев. Той участва в политически дебат в Русе "НДСВ на прицел". В срещата участваха зам.-председателите на НДСВ Марина Дикова и Минчо Спасов, зам.-министърът на отбраната Камелия Нейкова и областният управител Мария Димова.

25 март 2009

Дадоха 1 482 РС-та на Висшия съдебен съвет и на Министерството на правосъдието

Днес на заседание на Висшия съдебен съвет министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев връчи сертификати за предоставяне на общо 1482 бр. компютърна техника на проф. Анелия Мингова, представляващ Висшия съдебен съвет, и на министъра на правосъдието Миглена Тачева.
Висшия съдебен съвет получи общо 850 бр. компютърна техника. Това включва 500 компютърни конфигурации, 50 лаптопа, 200 мултифункционални устройства, 100 непрекъсваеми токозахранващи устройства.
На Министерството на правосъдието бяха предоставени общо 632 бр. компютърна техника. Сред тях са 415 настолни компютъра, 17 преносими модела, 150 МФУ, 50 UPS-a.
Обновяването на компютърната техника е част от политиката на МДААР за модернизация на държавната администрация, съдебната система и институциите, предоставящи обществени услуги.

МДААР опроверга Елеонора Николова


Напълно неоснователни и неверни са твърденията, представени от народния представител Елеонора Николова тази сутрин по БНР по отношение на проекта за здравен портал и електронни здравни записи, съобщиха от Министерството на държавната администрация и административната реформа.
Проектът не е само на МДААР, а е съвместен проект на МДААР и Министерството на здравеопазването в партньорство с НЗОК. Меморандумът за сътрудничество по проекта е подписан от министрите на държавната администрация, на здравеопазването и от председателя на НЗОК. Г-жа Николова говореше за проблем със здравната каса по от-ношение на предоставянето на лични данни на лекарите. Припомняме, че този казус беше решен много отдавна, още през есента на 2008 г., след корнсултации между двете мминистерства, НЗОК и Комисията за защита на личните данни.
Г-жа Николова говореше за „източване на пари". Това твърдение е странно, при усло-вие че беше проведена публична и прозрачна процедура за избор на изпълнител. Обществената поръчка беше през 2007 г. и всички етапи от нейното провеждане бяха открити за медии. Оценяването и класирането на кандидатите също беше публично и няма нито едно обжалване по тази процедура. За изпълнител на проекта беше избран консорциум „Информационни технологии в здравеопазването" с новни партньори в консорциума InterComponentWare (ICW) от Германия и „Контракс" АД.
Г-жа Николова твърдеше, че проектът струва няколко милиона лева, което е също не-вярно. Стойността на договора е 1.2 млн. лева без ДДС. Това включва два основни ком-понента.
Първият е създаване на електронни лични амбулаторни картони за 40 000 държавни служители. еЛАК е здравната памет на пациента – електронен аналог на личния амбулаторен картон с изключителна добавена стойност. Базиран е на интернет и представлява пълен набор от наличните здравни данни на един пациент – прег-леди, заболявания, предписани медикаменти, измервания, имунизации и др. За разлика от хартиената версия, в него могат да се съхраняват документи и образна диагностика. Достъпен е онлайн и по този начин е на разположение на своя при-тежател по всяко време и от всяко място. С него могат да се насрочват прегледи и консултации онлайн, възможни са и дистанционни консултации дори в чужби-на. В еЛАК има също спешен запис с информация за кръвна група, алергии, хро-нични заболявания, наследствени болести, използвани лекарствени средства и информация за лица за връзка в спешни случаи.
Вторият е изработка и интегриране на здравен портал. Националният здравен портал е достъпен за всички български граждани, а НЕ само за 40 000 служители. Той обединява сектора здравеопазване чрез интернет и предоставя възможност за гражданите и медицинските специалисти ефективно да обменят информация без оглед на географско положение. В него могат да се правят справки за различни медицински услуги и регистри, видове лечебни дейности, a също и пълен набор от нормативни и други документи, използвани в лекарската практика, уточняват още от ведомството. /БЛИЦ/
http://www.blitz.bg/news/article/41372

23 март 2009

Приоритети за ИТ директорите по време на криза

Налага се всичко да започне отначало с планове за намалени разходи, съкращаване на персонал и отмяна на проекти

Седем приоритета по време на криза препоръча на ИТ директорите нов анализ на Gartner. Решаването на посочените проблеми пред бизнеса с помощта на ИТ трябва да бъде основна задача през настоящата година, съветват експертите.

Събитията от последните 12 месеца шокираха света, казват от Gartner. Изпълнителните директори на компаниите са изправени пред намаляващи приходи и нуждата да преструктурират своя бизнес в съответствие с новите условия.

ИТ директорите, от своя страна, трябва да са готови за необичайни задачи и промени. Това, което тревожи бизнеса днес, предопределя приоритетите пред ИТ мениджърите в следващите 6 до 18 месеца.
Проблем 1: Преструктуриране

Много компании са в процес на преструктуриране на бизнеса във всички направления. Това включва промяна на организацията в резултат на съкращения на персонала, финансово преструктуриране под формата на намаляване на дела на заемния капитал, консолидация на отделни звена от корпоративната структура, отказ от някои бизнес модели и пр.

При тези условия, ИТ директорите трябва да се откажат от текущите планове и да започнат всичко отначало, с акцент върху намаляване на разходите, съкращаване на персонала и отмяна на някои големи проекти. Освен това ИТ мениджърите трябва много внимателно да преценят жизнеспособността на външните доставчици на продукти и услуги и да имат готовност да ги заменят с други.
Проблем 2: Неспособност за бърза реакция

Неотложна задача пред ръководителите на компании е да редуцират бизнеса до мащаби, които ще им помогнат да оцелеят в краткосрочна перспектива, и същевременно да не са толкова малки, че да застрашат бъдещето на целия бизнес.

От ИТ директорите се изисква да имат готовност за поддръжка на ПР активността на компаниите, както и да могат бързо да проверяват състоянието на компании, които интересуват ръководството с оглед на възможни сделки по сливане и поглъщане.

Търсенето на освободили се ценни кадри на пазара, както и уволненията допълнително ще натоварят ИТ отделите и процеса на финансова отчетност. Анализаторите съветват ИТ мениджърите да имат готовност за сформиране на екип за бързо реагиране, който да може веднага да пристъпи към действие при каквото и да е преструктуриране.

Проблем 3: Загуба на доверие в бизнеса и управлението

Крахът във финансовата система доведе до значителна загуба на доверие към съществуващия ред в обществото и постави под съмнение прозрачността на икономиката. И макар доверието да не се измерва с пари, то е много важно при сключване на сделки.

ИТ могат да подобрят прозрачността в бизнеса чрез BI решения, разузнаване в интернет и помощ при провеждане на различни мероприятия, които укрепват репутацията на компаниите в очите на обществото и пазара.
Проблем 4: Рисковете на глобализацията

Дигиталното, правното и други неравенства между развитите и развиващите се пазари е очевидно. Бизнесът се нуждае от бързи и мащабни промени в стратегията за развитие и оценка на рисковете, курса на валутите и цената на петрола. Наблюдават се промени във веригите за доставки на продуктите и услугите. ИТ отделите могат да помогнат, като дадат на бизнеса гъвкавост в една ситуация на неопределеност и растящи рискове.

Проблем 5: Промени в законодателството

Правителствата обмислят да въведат много по-строг контрол върху дейността на компаниите, след загубата на доверие в бизнеса. И макар конкретните мерки все още да не са обявени, ИТ директорите трябва да осигурят готовност за внасяне на промени в информационните системи и, разбира се, да следят внимателно всички действия на регулаторите.
Проблем 6: Правителството като нов пазар

Кризата измести ръста на световната икономика от частния бизнес към правителствения сектор. Така например, неотдавна приетият план за спасение на икономиката на САЩ предвижда държавни инвестиции в размер на $787 милиарда. Значителна част от тези средства ще бъдат усвоени от американската ИТ индустрия.

За бизнеса това е въпрос на изместване на приоритетите. ИТ директорите трябва да са уверени, че ако тяхната компания никога не е работила с правителствения сектор, може да направи това сега, като получи всички необходими сертификати за сигурност.

Проблем 7: Екологичният въпрос не се отлага

Зелените технологии ще останат приоритет през 2009 година. Доставчиците на ИТ и директорите на ИТ отдели трябва да преразгледат своите подходи към защита на околната среда. Компаниите, чиято основна дейност не влияе съществено на околната среда, имат шанс да станат още “по-зелени” за сметка на ИТ отделите си.

22 март 2009

Действието на антиракова ваксина, тествана в Япония, представи японски учен

Антиракова ваксина, тествана в Япония, показва високи резултати и дава надежда за лечение на злокачествените заболявания. Това обяви проф. Юсуке Накамура – водещ геномен специалист - в рамките на първия Българо-японски симпозиум, посветен на значението на генома в модерното лечение на социалнозначимите заболявания, съобщиха от МБАЛ „Токуда".

В момента проф. Юсуке Накамура провежда клинични изпитвания на антиракови ваксини в Токийския университет. Тествани са повече от 60 различни протеина при 400 онкоболни пациенти. Вече са налице първите данни, които според проф. Накамура са неочаквано добри, тъй като ваксината показва следните резултати.

При пациенти с рак на хранопровода, белия дроб, ректума, бъбреците се наблюдава ограничаване на растежа и намаляване на размера на злокачествените заболявания, както и удължаване на продължителността и увеличаване на качеството на живота на болните.

Проф. Накамура изследва податливостта на гените към различни болести, като миокарден инфаркт, затлъстяване, бронхиална астма, диабетна полиневропатия, ревматоиден артит, атопичен дерматин, болест на Крон.

На базата на човешкия геном вече е открит механизъм за откриване на предразположеността към тези болести, което ще доведе до ефективна превантивни мерки.

Проф. Накамура ще подари на “Токуда” модерна аналитична апаратура, която е уникална разработка на Токийския университет – автоматичен секвенатор. С този уред само за 40 минути могат да се анализират вариантите на човешкия геном. Това е началото на сътрудничество с най-престижната научна школа в областта на геномната медицина.

Идеята е в близко бъдеще МБАЛ „Токуда Болница София” да разработи програми за откриване на предразположеност към социалнозначими заболявания и да прилага клинични тестове за ефективността на антиракови ваксини в новосформиращата се Геномна лаборатория в болницата. /БГНЕС

21 март 2009

МДААР ще търси доставчик на софтуерни продукти на Oracle

Лицензите са нужни за системите Национален здравен портал, Електронен личен амбулаторен картон (ЕЛАК), Достъп при спешни случаи до ЕЛАК, Административен регистър, Системата за наблюдение и управление на ИТ услуги.

Министерството на държавната администрация и административната реформа обяви открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Доставка на лицензи и тяхната инсталация, конфигурация и интеграция в изградената в МДДАР инфраструктура".

Предмет на настоящата поръчка е доставка на лицензи за софтуерни продукти на производителя Oracle с включена едногодишна поддръжка. Лицензите са нужни за системите Национален здравен портал, Електронен личен амбулаторен картон (ЕЛАК), Достъп при спешни случаи до ЕЛАК, Административен регистър, Системата за наблюдение и управление на ИТ услуги. Поръчката също така включва инсталация, конфигурация и интеграция на част от доставените софтуерни продукти на производителя Oracle в инфраструктурата, изградена за Системата за наблюдение и управление на ИТ услуги за целите на експортиране на събираните от системата събития в мрежата към Data Warehouse, с цел съхранение и улеснен анализ на вече събраната информация.

Срокът за подаване на оферти от кандидатите е до 17:00 ч. на 11 май 2009 г.

При оценяването на офертите 40% тежест има техническото предложение, а останалите 60% са за предлаганата цена. Цената за закупуване на документацията е 50 лв.

20 март 2009

Estonia e-Voting Statistic


Не приеха електронното гласуване

Депутатите от комисията за промени в изборното законодателство не приеха електронното гласуване
20 март 2009 | 12:08 | Агенция "Фокус"
София. Депутатите от комисията за промени в изборното законодателство не приеха и двата законопроекта за електронното гласуване на СДС и ДСБ, предаде репортер на Агенция „Фокус". Според Христо Бисеров от ДПС двата законопроекта са идентични и между тях няма разлика. Според Мая Манолова с това гласуване трудно ще се противодейства на купуването на гласове. Ваньо Шарков обясни, че при електронното гласуване гаранциите срещу купуването на гласове са същите както и при хартиеното гласуване. Асен Агов каза, че защитата при електронното гласуване е по-добра чрез софтуера, както и чрез процедурата за регистрация на гласуването и наличието на персонална парола. Агов обясни, че от един IP-адрес може да има ограничен брой гласувания – това ограничава възможността за неограничен брой гласуване и съответно нерегламентираното гласуване. Според Агов също така сегментът от обществото, който се поддава на купуване на гласове като цяло не е електронно грамотен. С електронното гласуване лесно може да се засече фалшификацията и купуването на гласове. Електронното гласуване не отменя изцяло класическата форма на гласуване с хартиени бюлетини, което прави аргумента за купуването на гласове толкова валиден, колкото и при другото гласуване.

форум за предизвикателствата пред потребителя в света на дигиталните технологии

Меглена Кунева ще участва във форум за предизвикателствата пред потребителя в света на дигиталните технологии
20 март 2009 | 07:21 | Агенция "Фокус"
София. Предизвикателството да бъдеш потребител в света на дигиталните технологии и иновации ще коментират участниците във форума на тема „Съвременният потребител в дигиталния свят", съобщиха организаторите. Форумът ще се състои от 10:30 ч., в хотел Holiday Inn (Бизнес парк, Младост 4), зала „Витоша 1".Събитието се организира от представителството на Европейската комисия в България с любезното участие на българския еврокомисар по въпросите на потребителите Меглена Кунева и със съдействието на Българския ИКТ Клъстер, Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) и компанията Е-Bay. Модератор на събитието ще бъде Саша Безуханова в качеството си на зам.-председател на КРИБ.
На форума ще бъдат дискутирани въпросите за мястото и ролята на съвременния потребител в ерата на новите технологии. В първата част на форума Дейвид Майер от Генерална дирекция по здравеопазване и потребителски въпроси към Европейската комисия ще очертае визията на съвременния потребител в дигиталното общество. Веднага след неговата презентация Петър Статев, председател на Българския ИКТ Клъстер, ще представи Националната стратегията за развитието на широколентовия интернет в България като важна предпоставка за преодоляването на „широколентовата пропаст" в страната и значим фактор за развитието на електронната търговия.

Правителството одобри проект на рамково споразумение за сътрудничество със САЩ

Правителството одобри проект на рамково споразумение за сътрудничество със САЩ, с което ще продължи партньорството между двете държави след завършването на програмата за помощ на Американската агенция за международно развитие (USAID) през септември м. г. Целта е подпомагане на икономическия растеж чрез внедряване на иновации в информационните технологии, използвайки публично-частните партньорства. Досега чрез USAID у нас са инвестирани над 650 млн. долара. Това съобщи правителствената информационна служба. Като част от инициативата за устойчиви партньорства, предприета от Офиса на Съветника по сътрудничество и международно развитие на USAID, САЩ ще осигури до 500 хил. долара т. г. Същата сума ще бъде предоставена и от българското правителство. Средствата ще бъдат използвани за проекти, развиващи иновациите в ИТ сектора.

Национална програма за развитие на широколентовия достъп в Р България 19-03-2009

СЪОБЩЕНИЕ относно проект на национална програма за развитие на широколентовия достъп в Р България
19-03-2009

Председателят на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения съобщава, че на основание чл. 16, т.1 от Закона за електронните съобщения (обн., ДВ, бр. 41 от 2007 г., изм. и доп., бр. 109 от 2007 г., бр. 36 и бр. 43 и бр. 69от 2008 г., бр. 17 от 2009 г.) е изготвен проект на Национална програма за развитие на широколентовия достъп в Република България.
Проектът на Националната програма за развитие на широколентовия достъп в Република България е
публикуван в електронен вид за обществено обсъждане до 20 април 2009 г. и е на разположение на всички заинтересовани лица до 17:30 часа на 20 април 2009 г. в Държавната агенция за информационни технологии и съобщения, гр. София, ул. „Гурко" № 6, етаж 4, ст. 422, тел. 949 23 93, г-жа Боряна Харлова.

Линк към програмата: http://www.daits.government.bg/upl/docbg20090319170346.doc

19 март 2009

Мургина вземала 37 хил. лева премия годишно

Скандалната бивша директорка на Националната агенция по приходите (НАП) Мария Мургина е взимала официално само от премии по над 37 хил. лева на година.

Това призна финансовият министър Пламен Орешарски пред парламентарната комисия за борба с корупцията.

Министърът бе един от най-големите защитници на Мургина, която бе освободена в началото на месец февруари след подадените сигнали за тежки финансови нарушения от лидера на партия „Ред, законност и справедливост" Яне Янев. Според него от държавата с помощта на Мургина са източени над 1 млрд. лева от ДДС.

"Бившата шефка на НАП е получавала средно по 3083 лева премия на месец или 37 хил. лева за година. Заместникът й Красимир Стефанов, който я наследи на поста, е взел със 7000 лева по-малко", съобщава в утрешния си брой вестник "24 часа".

Междувременно стана ясно, че следователят, ръководещ разследването срещу Мургина - Евстати Попов, преди няколко дни е бил сменен, защо е забавил разследването срещу нея.

В края на миналата седмица в отпуск излезе и регионалният директор на НАП-Бургас Румяна Дулева, за да не пречи на проверките в дирекцията. Проверки има и в регионалната дирекция в град Пловдив.

Пари по ОПАК

По ОПАК Агенция "Митници" е взела 1.29 млн. лв., за да проучи как да стандартизира информационната си система и как да прехвърли някои информационни дейности на външни фирми. Митниците заедно с данъчните от години отнасят сериозни критики за липсата на връзка между електронните си бази данни, което пречи на засичането на задължения към бюджета за милиарди левове. Самата синхронизация на базата данни обаче ще трябва да се финансира отделно.
http://www.pressboard.info/preview.aspx?articleid=110759

14 март 2009

14-ти март е Световният ден на съня

14-ти март е Световният ден на съня

Сладката дрямка е особено примамлива при завладяващата ни с края на зимата пролетна умора. Може би и заради това именно в средата на месец март е обявен Международният ден на съня. Българите са шампиони по спане в Европейския съюз, показва проучване на Евростат за 2008 година. Жените спят средно по 9 часа и 7 минути, а мъжете с минута повече. Според специалиста по проблемите на съня д-р Александър Алексиев обаче тези данни са по-скоро подвеждащи.

Безсънието не е заболяване, а най-често симптом на различни неврози. А лекарството, изпитано през вековете, си остава музиката. Използван подход при съвременната музикотерапия е стимулирането на съня наяве – състояние на пълен релакс, при което звуците освобождават потисканите емоции.

Дори 15-минутна дрямка на работното място доказано повишава в пъти работоспособността на служителите и се възприема добре от много западни работодатели. Разбира се, винаги остава опасността лекият сън неусетно да се превърне в дълбок.

13 март 2009

Преподавателите в НСА с най-високи заплати

Националната спортна академия в София е висшето училище с най-висока средна брутна работна заплата за 2008 г. По 1347.3 лева получават 432-ма работещи в НСА, съобщи БНР.

Това се посочва в анализ на синдиката "Висше образование и наука" при КНСБ, представен от председателя на организацията Лиляна Вълчева.

Данните бяха съобщени на форум, посветен на проблемите на висшето образование и науката. Заедно със спортната академия, още осем висши училища имат средни брутни работни заплати над 900 лева за 2008 г.

Анализът подрежда висшите училища по професионални направления, по най-високи заплати, както и по най-висок ръст на възнагражденията за изминалата година.

На второ място след спортната академия е Икономическият университет във Варна, със средна брутна работна заплата от 1239.25 лева.

На трето място е УНСС с 1062.5 лева, следван от Медицинския университет във Варна с 1003.66 лева.

Петото място е за Националната художествена академия, в която средната брутна работна заплата за 2008 г. е 988.3 лева.

Югозападният университет е на шесто място в анализа, със заплата от 950.58 лева, а на седмо е Софийският университет с 925.08 лева, следван от Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" с 924.08 лева.

На следващо място е Техническият университет в София с 908.08 лева.

Колежът по телекомуникации и пощи е висшето училище с най-ниска средна работна заплата за 2008 г. от 587 лева.

Средната работна заплата за 2008-а в страната е между 350 и 500 лева, според официални данни.

Италианските паспорти вече се получават и в магазините за цигари

В Италия вече е възможно издаването на паспорта да бъде поискано в магазините за цигари. Документите за семейно положение пък могат да се поискат в банката.
Революцията в италианската бюрокрация става възможна благодарение на проекта, озаглавен „Приятелски мрежи“. В него се включват все нови и нови институции, които предлагат структурите си в полза на гражданите.

В проекта участват и италианските пощи, на чиито гишета може да бъде поискано издаването на многобройни видове документи. /ПронтоСофия

11 март 2009

Социалните мрежи и блоговете изпреварват имейла

Повече от две трети от интернет потребителите в цял свят са посетили през 2008 г. сайтове от категорията „общности“, която включва социални мрежи и блогове, показва проучване на Nielsen, цитирано от Mediapost.

Това класира категорията „общности“ като четвъртата най-голяма онлайн категория, изпреварваща дори и групата „лични имейли“.

Освен това категорията е отчела двойно по-висок ръст в сравнение с всеки от четирите най-големи сектора - търсачки, портали, PC софтуер и имейл.

Според доклада сайтът Facebook, който вече измести MySpace от мястото на най-популярна социална мрежа в света, е бил посетен месечно от 30% от интернет потребителите в деветте пазара, изследвани от Nielsen.

Проникването на социални мрежи и блогове през 2008 г. е било с най-висок ръст в Германия, където от 39% от онлайн аудиторията през декември 2007 г. достига 51% през декември 2008 г.

Mобилните устройства играят все по-важна роля в социалните мрежи, се казва в доклада на Nielsen. Във Великобритания например потребителите, които ползват мобилен интернет, най-често посещават социални мрежи чрез мобилните си апарати.

Други резултати от проучването показват, че най-голямата част от ръста в посещаемостта на социалните мрежи и блоговете през миналата година се дължи на потребителите на възраст между 35 и 49 години.

Младите и образовани имигранти бягат от САЩ, в�

Все повече и повече млади, добре образовани индийски и китайски имигранти стягат багажа в САЩ и си заминават за родината, казва Вивек Вадхва, професор от "Дюк юнивърсити" и изследовател от "Харвард", пише вестник "Стар Леджър", Ню Джърси.

Той бил натоварен да проведе изследване за Фондация "Кауфман" на причините за обратната миграция към Индия и Китай.

"Мнозинството от хората харесват повече положението у дома," каза Вадхва. "САЩ не са вече всичко на света... Това е супер за Индия и Китай, но за нас е всъщност износ на икономическо развитие."

По оценки на американския учен, докато през последните 20 години 50 хил. индийци и 50 хил. китайци са се завърнали в родните си страни, през следващите пет години техният брой се очаква да бъде по 100 хил. за всяка от двете нации.

Факторите, които обуславят тази тенденция не са основно свързани с визовите проблеми, сочат резултатите от проучването, а с убеждението, че възможностите за професионално развитие са по-добри у дома, желанието за близост с роднини и приятели и по-добро качество на живот.

За целите на изследването са анкетирани 1 203 индийски и китайски служители в родните им страни, работили или учили в САЩ в миналото.

Друго проучване сочи, че компаниите, занимаващи се с аутсорсинг на сложни технологични услуги вече не трябва да разчитат единствено на традиционните офшорни центрове за това в Азия, като Бангалор и Мумбай. Вместо това може да се помисли за София в България, Джайпур в Индия, аржентинската столица Буенос Айрес и Калгари в Канада, пише още вестникът.

Кунева отговаря на въпроси на потребители по интернет

Комисарят по въпросите на потребителите в Европейския съюз Меглена Кунева ще проведе на 13 март онлайн чат с граждани на ЕС относно техните права като потребители по повод десетата годишнина на Европейския ден на потребителя - 15 март 2009 г. Чрез мероприятието ще бъде предоставена възможност на всички желаещи да й зададат директно въпроси, свързани с техните потребителски права.

Еврокомисарят ще обсъди проблеми, които все повече безпокоят потребителите в днешния несигурен икономически климат, във връзка с извършването по-добри и по-справедливи покупки. Това включва несправедливите търговски практики и безопасността на стоките за всекидневна употреба.

Всички участници ще получат съвети за пазаруването в друга държава от еврообщността, с какви проблеми могат да се сблъскат и какви са конкретните действия, с които се ангажира ЕС, за да гарантира пълна свобода на пазаруването по интернет. Представителите на обществеността могат да се включат в чата в реално време на 13 март от 15.00 до 16.30 ч. централноевропейско време, на адрес http://ec.europa.eu/consumers/index_en.htm.

Международният ден на потребителя се отбелязва всяка година на 15 март от 1983 г. насам. За последните 10 години Европейският ден на потребителя се провежда успоредно с Международния ден на потребителя.

09 март 2009

Съдът в Люксембург се произнесе по делото на АПИС срещу Лакорда

Съдът в Люксембург се произнесе по делото на АПИС срещу Лакорда

Европейските магистрати: правните бази данни се закрилят от Общностното право

Съдът на Европейските общности в Люксембург постанови решение по делото "Апис-Христович" ЕООД срещу "Лакорда" АД, с което разтълкува текстове от Директивата за базите данни. Това беше първото дело от този вид, достигнало до най-авторитетната юрисдикция на Европейския съюз.
Предисторията на казуса
Делото в Люксембург беше образувано в началото на 2008 г. по искане Софийския градски съд, отправено на 4 декември 2007 г. Ищец по главното дело в България е утвърденият производител на правно-информационни системи фирма „Апис", която през настоящата година ще чества 20-годишнината от създаването на предприятието, а ответник - наскоро регистрираната „Лакорда" АД. Изпълнителен директор на ответника е бившият главен програмист и съдружник в няколко дъщерни фирми на „Апис" Горан Горанов. През февруари 2006 г. Горанов напусна със скандал предприятието на ищеца след неуспешен опит да изключи останалите съдружници и само 3 месеца по-късно основа конкурентната компания „Лакорда".
Според ищеца „Апис" ответникът „Лакорда" е извлякъл и използвал неправомерно съществена част от съдържанието на неговите юридически бази данни и по-точно базите данни на продуктовите модули "Апис Право" и "Апис Практика". В исковата си молба до Софийския градски съд той настоява съдът да наложи забрана за използването от ответника на извлечените данни и претендира обезщетение в максималния размер.
Решението на европейските магистрати
В решението си Съдът в Люксембург потвърждава, че юридическите бази данни, подобно на всички останали бази данни, са обект на правна закрила, независимо от обстоятелството, че са съставени от официални, публично достъпни документи, каквито са нормативните и съдебните актове.
"Това е изключително важно за нас тълкуване, тъй като ответникът "Лакорда" както пред Софийския градски съд, така и пред съда в Люксембург упорито защитаваше тезата, че юридическите бази данни не са обект на авторскоправна закрила - заяви управителят на "Апис" Васил Христович. - Да, наистина нормативните и съдебните актове сами по себе си не са авторски произведения, но правните бази данни се закрилят от закона поради значителните инвестиции, които производителят е направил за тяхното създаване, поддържане и непрекъснато актуализиране. За илюстрация ще посоча, че направената по делото съдебно-счетоводна експертиза показа, че за периода 2000 - 2005 г. ръкоденото от мен предприятие е направило инвестиции за над 600 хил. лв. само за базата данни на продукта "Апис Право" с българското законодателство, съдебната и ведомствена практика. В същото време ответникът е вложил минимални средства - едва около 60 хил. лв. за създаването на всички свои бази данни (а не само продукта си "Българско право"), вкл. тези с европейското законодателство и с данни за фирмите."
Христович обърна специално внимание и на факта, че Съдът в Люксембург изрично указва, че естеството на компютърните програми, използвани за управлението на сравняваните бази данни (т.нар. СУБД), няма значение за преценката дали е налице извличане на съдържание. "Тези програми наистина са напълно различни - продължи Христович - но това, разбира се, не изключва по никакъв начин възможността, ответникът да е извлякъл част от съдържанието на нашите бази данни и да ги обработва и модифицира чрез други програмни средства."
Управителят на "Апис" счита, че европейските магистрати са дали важно указание и по отношение на твърдението на ищеца, че в базата данни на ответника се съдържат непубликувани и недостъпни от публични източници решения на районните, окръжните и апелативните съдилища, които са неправомерно извлечени от програмните продукти на "Апис". Според Съда в Люксембург, това само по себе си не е доказателство, че документите са били извлечени от базата данни на ищеца, но може да представлява белег за такова извличане.
"Изключително съм обнадежден за изхода на делото, тъй като решението на Съда на Европейските общности, ще подпомогне в значителна степен нашия съд да направи задълбочена преценка на обстоятелствата по делото с оглед тълкуването на вложения в Директивата смисъл на понятията "извличане" и "съществена в количествено и/или качествено отношение" част от съдържанието на базата данни" - заяви в заключение Христович.

Прочетете пълния текст на тълкуванието.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62007J0545:BG:HTML

Twitter, blogs and other Web 2.0 tools revolutionize government business -- Federal Computer Week

If you cut through all the hype about Web 2.0 tools, you’ll find government managers and elected officials who use the technology to communicate, share information and network. Web 2.0 technologies for social networking and online collaboration let people connect quickly and with a larger audience than was ever available before.

If they’re looking for information about an obscure contract vehicle, they can post a message on a messaging service such as Twitter and see if someone can help them learn about it. Or if they run across a particularly useful piece of information on a community-created Web page, they can give it a high rating so others can find it easily in the future.

Here is a sampling of how Web 2.0 has changed the way some government managers take care of business.

08 март 2009

ITU: Measuring the Information Society - The ICT Development Index

Measuring the Information Society - The ICT Development Index

2009 Edition

The latest edition of Measuring the Information Society features the new ITU ICT Development Index. The Index captures the level of advancement of ICTs in more than 150 countries worldwide and compares progress made between 2002 and 2007. It also measures the global digital divide and examines how it has developed in recent years. The report also features a new ICT Price Basket, which combines fixed, mobile and broadband tariffs for 2008 into one measure and compares it across countries. The analytical report is complemented by a series of statistical tables providing country-level data for all indicators included in the Index.

http://www.itu.int/ITU-D/ict/publications/idi/2009/material/IDI2009_w5.pdf

06 март 2009

Обама създаде нов правителствен пост - директор по информацията

Президентът на САЩ Барак Обама създаде нов правителствен пост - директор по информацията, натоварен с инвестиционната политика и контрола на държавните разходи в информационните технологии, предаде Франс прес.

Федерален директор на информацията към Белия дом ще е Вивек Кундра. Той е отговарял за технологичните операции и стратегия в екипа на кмета на Вашингтон Ейдриън Фенти.

В предизборната кампания Обама обеща да въведе правителството "в 21-и век" като използва новите технологии за реформиране и улесняване на контактите на гражданите с правителството.

Обама се бе ангажирал ако бъде избран, да създаде пост директор по технологиите, който да следи правителството да разполага с най-добрата информационна система и да гарантира безопасността на мрежите.

Очаква се отговарящите за информацията и за технологиите да работят в тясно сътрудничество. Кундра ще следи инвестициите, разпространението и сигурността на информацията в правителството. Задълженията на директора по технологиите предстои да се определят.

=================================================


- President Obama Names Vivek Kundra Chief Information Officer
- New US Federal CIO Announced - Vivek Kundra. Can Australia Learn from This?
- Obama Names Kundra Federal CIO/Former chief technology office for the District of Columbia to assume post.
- Barack Obama and Joe Biden's Technology Plan


03 март 2009

Десктопът на компютъра - ключ за разгадаване на личността

Служителите, които персонализират десктопа на компютъра си, разкриват несъзнателно данни за себе си, съобщи в. "Дейли телеграф".

Изследване върху психологията на десктопа, извършено за новата операционно система на Майкрософт Windows Vista, показва, че анализът на компютърните екрани е ключ за разгадаване на личността, навиците и амбициите на ползвателите.

Въз основа на строежа на десктопа психоложката Дона Досън различава 6 типа личности. Те са: патриархален; индивидуалистичен; амбициозен; егоцентричен; артистичен и общителен.

Според Досън десктоп, гъмжащ от разпръснати по екрана икони, говори, че собственикът на компютъра е неорганизиран, разсеян и е склонен да изпуска най-важното.

Прекалено голям брой икони показва, че ползвателят е максималист и се товари със задачи или че не е сигурен в себе си и иска непрекъснато да се доказва.

При равномерно разпределени икони в двете страни на екрана ползвателят цени равновесието, има чувство за мярка и остава хладнокръвен в сложни ситуации. Освен това е организиран и мрази хаоса.

Десктоп с много редове от икони говори за човек, който иска всички и всичко да контролира и винаги да е "отгоре", но същевременно разкрива и лека склонност към дезорганизация.

Снимките на десктопа, изобразяващи "минала слава" пък разкриват егоцентризъм, жажда за власт и тщеславие.

Уолпейпър с лични снимки говори за силно емоционален характер и пристрастията на ползвателя.

Любящият родител, например, често слага снимки на детето или децата си, а запаленият пътешественик - изглед от екзотична страна.

Снимки на приятели върху уолпейпъра показват, че ползвателят е популярен, сърдечен и общителен.

Ясносиният уолпейпър сочи, че собственикът на компютъра е затворен, срамежлив, сдържан и не обича да обсъжда живота си с околните. БТА

02 март 2009

Япония въвежда "умна" система за транспорт

Нова система за автоматизация на транспорта ще направи пътуването в Япония значително по-безопасно. В страната на изгряващото слънце ще заложат на интелигентното решение ITS-Safety 2010, съобщава Japan Today.
Системата ще позволи на шофьорите да достигат желаните дестинации с много по-висока гаранция за сигурност от когато и да било досега. Компютри, обезпечаващи работата на новата технология, ще бъдат вградени в десетки японски и други автомобили.
Комуникациите ще се осъществят по безжичен протокол в честотните обхвати от 5,8 GHz и 720 Mhz.
ITS-Safety 2010 ще предотвратява удари между автомобили и от четирите страни. Системата няма да допуска игнориране на стоп сигналите от предната кола.
Освен това, новата технология ще информира водачите за възникващи на пътя препятствия и за общото състояние на трафика по избрания маршрут.
Демонстрации на системата се състояха в края на февруари в град Одайба. В тестовете се включиха автопроизводители като Mazda, Nissan, Honda и др.
Проектът ITS-Safety 2010 се координира от специален съвет, съставен от държавни организации и частни компании. Въвеждането на системата ще направи Япония страната с най-сигурен транспорт в света.

27 февруари 2009

[CCICMT:599] Здравен Google ili BG eHealt

Мой приятел катастрофира тежко в провинцията и в най-близката окръжна болница трябваше спешно да му направят операция. За щастие той е сред държавните служители с електронен личен амбулаторен картон (еЛАК) и това много му помогна. Лекуващият екип влезе през Националния здравен портал (НЗП) в картона му и бързо се ориентира в здравния му статус - кръвна група, заболявания, поносимост към медикаменти и т.н. Тъй като случаят се оказа сложен и за да са сигурни в диагнозата, лекарите изпратиха всички изследвания и снимки по интернет за консултация до травматологични центрове в София и в Берлин. Отговорите не закъсняха, екипът взе оптимално решение и направи успешна операция.

Разказът звучи малко футуристично, но не е. Системата за НЗП и за еЛАК бе предадена на министерствата на здравеопазването и на държавната администрация през миналия ноември и някои от нейните елементи вече действат. Като начало тя предвижда еЛАК да бъдат направени за 40 000 държавни служители, а след оценка на работоспособността й - и на останалите здравноосигурени в страната. Системата позволява в електронната версия на познатия ни здравен картон да бъдат съхранявани базови данни за пациента като кръвна група, алергии, хронични заболявания, използвани лекарствени средства и лица за връзка в спешни случаи. Освен това в е-картона може да влязат също копия от рецепти, имунизации, епикризи, рентгенови снимки, ЕКГ-та, снимки от ядрено-магнитен резонанс, ехографии, хоспитализации и др., които не се побираха в традиционния „картон". Така, където и да се намира човек, попадне ли в здравно заведение, веднага ще може да представи на лекуващите го

чрез интернет пълна картина на здравния си статус

За съжаление тази част от НЗП все още не е напълно в действие и цитираният в началото случай бе по-скоро негова хипотетична илюстрация. Все пак пилотният проект, реализиран през 2007 г. за 1000 хронично болни пациенти в Сливница, доказа, че системата може да действа. Също за съжаление и друга част от НЗП - информационната, чрез която всеки гражданин трябва да може да получи актуална и точна здравна информация, регистри на лекари, болници, аптеки, медицински услуги, образци на документи, нормативи и др., частично действа и официалният й старт ще бъде през март.

Паралелно с електронния здравен портал се изграждаше и интегрираната информационна система (ИИС) на здравната каса (НЗОК). Работата по тази система започна още с учредяването на касата през 1999 г. с два договора с AremisSoft, по които са били заплатени около 4.2 млн. лв. На практика според НЗОК единственият резултат от тях е бил модулът за аптеките, неприложим обаче, защото не е бил придружен от кодовете за промяна и за актуализирането му. За него са били платени 70 хил. лв., казват днес от касата, а останалите средства са били изразходвани за проектиране и за издаване на каталози. За да получи работещи и тествани софтуерни модули и така да гарантира оперативната си дейност, през периода 2000-2006 г.

НЗОК е заплатила други

над 6 млн. лв. на външни изпълнители

А ИИС на практика е изградена през последните 2 години от консорциум Bull и партньори» и се кредитира от Световната банка като част от проекта „Реформа в сектора на здравеопазването".

Според шефката на НЗОК д-р Румяна Тодорова с въвеждането на ИИС разходите за медицински услуги у нас ще паднат с повече от наблюдаваните в такива случаи 15%. Още при тестването на системата през миналата година се засичат дублирани дейности за около 3 млн. лв. месечно. Това са прегледи и изследвания, назначавани от различни доктори на един пациент, или пък злоупотреба на болници, при която един пациент се лекува в едно и също време по няколко клинични пътеки.

Такива «засечки» вече се правят на широк фронт, защото от началото на годината всички договорни партньори на касата се отчитат по електронен път. А системата бързо обработва над 25 000 фактури от над 17 000 партньори по над 630 вида номенклатурни дейности. Тя сравнява

отчетената с реално извършената дейност, за което разполага с повече от 100 бизнес правила, и обективно и безкомпромисно

отсява неефективните плащания

недоговорените или дублираните дейности.

На практика системата се състои от два големи, взаимносвързани блока. От една страна, това е блокът за планиране и разпределение на финансовите ресурси, а, от друга, този за контрол и възстановяване на разходите за извършени услуги и на аптеките. Системата поддържа също регистрите за изпълнителите на медицинска помощ и за пациентите, както и връзките с външни регистри - например с Националната агенция по приходите (НАП), МВнР, Гражданска регистрация и административно обслужване (ГРАО).

Освен за по-ефективно изразходване на средставата според д-р Тодорова ИИС позволява да се събира и да се анализира информацията за здравните услуги. Това пък дава възможност да се подобрява качеството им, да се планират по-добре дейностите и средствата.

От друга страна, системата ще улеснява и медиците, които вече ще се отчитат по електронен път и няма да губят всеки месец време за тази цел.

233 158 000 лв. са предвидени за национални програми за развитие на средното образование

233 158 000 лв. са предвидени за национални програми за развитие на средното образование
26 Февруари 2009

За първи път се заделят целево средства за изучаване на български език и литература от сънародниците ни по света

Правителството актуализира 13 национални програми за развитие на средното образование. Програмите са приети и изпълнявани през 2006-2008 г. и се актуализират в съответствие със Закона за държавния бюджет за 2009 г.

Предвидените средства за реализирането им през тази година са 233 158 000 лв. От тях 5 млн. лв. са за новата програма за насърчаване на образованието на младите българи по света. Чрез нея ще се стимулира изучаването на български език и литература, история и география на България, както и дейностите за съхранение на националното самосъзнание, бит и култура. Новата програма „Роден език и култура зад граница" ще подпомага заплащането на учителите зад граница и повишаването на квалификацията им, осигуряване на учебници и учебни помагала, както и на средства за извънкласни дейности (певчески групи, танцови и музикални състави и т. н.).

Националните програми за развитие на средното образование са: Роден език и култура зад граница, Оптимизация на училищната мрежа, Национална програма за по-пълно обхващане на учениците в задължителна училищна възраст, Квалификация, Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в училище, Енергийноефективно саниране на училищни сгради, Модернизация на материалната база в училище, Училището – територия на учениците, Въвеждане на система за национално стандартизирано външно оценяване, Съфинансиране от МОН на общински инвестиционни проекти, насочени към подобряване на материалната база в училищата, Диференцирано заплащане, Модернизиране на системата на професионалното образование, С грижа за всеки ученик.

25 февруари 2009

ENISA Country Reports on the status of Network and Information Security

NISA: Mapping the key stakeholders and NIS situation in each EU Member State in its first edition of 'Country Reports'.

The EU Agency ENISA [European Network and Information Security Agency] today launched its first, comprehensive 600 pages 'Country Reports' on the status of Network and Information Security [NIS] in 30 European Countries, including mapping of stakeholders and trends.

The Country Reports are an assessment of the ongoing and planned activities of NIS in each Member State. As such, they provide a unique overview of the "state of the art" in NIS in 30 European countries: the 27 European Union Member States and the 3 EEA countries [Iceland, Lichtenstein and Norway]. Each country chapter contains eg; Country Highlights, Key Stakeholders Overview, Activities, and Current Trends, eg, focusing on the status of national electronic ID schemes, and major incidences of security breaches involving loss of data.
FULL REPORT
http://www.enisa.europa.eu/doc/pdf/deliverables/enisa_country_reports_2009.pdf

Тъй като файла е 8ГБ пускам линк

24 февруари 2009

[CCICMT:596] К и К eлектроникс създава образователна медия в най-големите университети у нас

К и К eлектроникс създава образователна медия в най-големите университети у нас

Тя се състои от съвкупност от екрани, поставени на най-възловите места във висшите учебни заведения, които излъчват програми на отделните факултети

Родната компания К и К eлектроникс, производителят Samsung и SonicAd стартираха програма по изграждане на образователна медия в най-големите университети в България. Според инициаторите това е проект с образователно-социална насоченост, адресирана към младите хора, които търсят професионално реализиране докато учат, скъсявайки разстоянието с бизнеса. Системата запознава студентите с новостите в технологиите и образованието, поднася анализ на събитията , презентира проекти , в които могат да участват и развиват своите кариерни способности. Тя се състои от съвкупност от екрани, поставени на най-възловите места във висшите учебни заведения, които излъчват програми на отделните факултети, като всеки един може да въвежда свои съобщения.

от ляво надясно: доц. д-р Румен Томов, заместник ректор на Лесотехническия университет в София, проф. Иван Илчев, ректор на СУ„Климент Охридски", Шакир Ахмедов, директор „Бизнес развитие" в К и К eлектроникс, доц. д-р Никола Калоянов, заместник ректор на ТУ в София
Чрез тази платформа всеки един университет споделя информация с други училища в реално време - излъчвате се видео на живо от лекции, семинари, упражнения и други активности. Това позволява обмен на информация не само на местно, но и на международно ниво.
„Чрез тази стъпка се опитваме да подпомогнем българското образование. Аз лично смятам, че силата на тази система добре ще си проличи по време на кандидат-студентската кампания", коментира Шакир Ахмедов, директор „Бизнес развитие" в К и К eлектроникс.
Според проф. Иван Илчев, ректор на Софийския университет „Климент Охридски" голям проблем е, че бизнесът няма нужда от университетските възпитаници, което не е проблем само на образователната система у нас. „Информацията е знание и мощ - продължи проф. Илчев. - Ние искаме студентите да имат интегрирана система, която да им позволи да използват информацията, която ги интересува."
„Чрез поставяне на тази система на публични места може да представяме постиженията на Технически университет в различните научни области - коментира доц. д-р Никола Калоянов, заместник ректор на ТУ в София. - Това е един истински пример за публично-частно партньорство на институциите от образованието с бизнеса", допълни Калоянов.
„От името на Техническия университет искам да кажа, че сме много благодарни на този проект, тъй като за нас развитието на ИТ и потока на информация е приоритет", сподели и доц. д-р Румен Томов, заместник ректор на Лесотехническия университет в София.


(24.02.2009)

23 февруари 2009

Bulgarian Yoghurt in Japan




Отвориха офертите в търга за обучение по ЗЕУ

Обединение „Международен колеж и партньори" и „Сиела Софт енд Паблишинг" АД са участниците в обществената поръчка на МДААР за обучение по прилагане на Закона електронно управление и свързаните с него системи на е-правителство.
Предметът на обществената поръчка включва техническа подготовка, организация на мероприятията, провеждане на лекционен курс и изработване на брошура.
Изпълнителят ще отговаря за цялостното логистично осигуряване на обучителните модули.
Обученията ще се провеждат от лектори, компетентни в сферата на електронното управление и правните проблеми на информационните и комуникационните технологии.
Предвидената брошура ще съдържа общата концепция, организацията и постигнатите резултати от българското електронно правителство.

22 февруари 2009

Стратегията на ГЕРБ за развитие на ИТ сектора - Основни акценти

Основни акценти от стратегията на ПП ГЕРБ за развитие на IT – сектора

Стратегията на Политическа партия ГЕРБ за развитие на Информационните и комуникационни технологии (ИКТ) и Информационното общество (ИО) в България за периода 2009-2015 се основава на изискванията на ревизираната Лисабонска стратегия и на европейската Политическа рамка i2010 за развитие на Информационното общество и медиите, както и на натрупания положителен опит в България и във водещи страни като Финландия, Ирландия, Дания, Естония и др. , съобщиха от партията.
ИКТ са основният двигател на иновациите, икономическото развитие и конкурентноспособността на всички сектори на икономиката। Те са и много важен инструмент за подобряване на социалните услуги и качеството на живот на гражданите। Иновациите в ИКТ не само подобряват производителността на индустрията и публичния сектор, но и създават огромен пазар на новаторски продукти и услуги. Чрез ИКТ се създават условия бизнес организациите и гражданите да се подготвят за бъдещото информационно общество, основано на знания и на ново поколение комуникационни мрежи и Интернет. Продължава ...

19 февруари 2009

Йероглифът за криза и възможност е един и същ

Кабинетът премисли и даде дългата ваканция за Гергьовден

Правителството е преразгледало решението си от миналата седмица да не се почива от 1 до 6 май и в четвъртък е одобрило дългата гергьовденска ваканция. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Емилия Масларова.
Така българите все пак ще почиват от 1 май (петък) до 6 май (сряда) като 4 май (понеделник) и 5 май (вторник) да се отработват съответно в двете съботи преди и след празниците - 25 април и 9 май.