Готовност за въвеждане на е-правителство
Същността на принципа на електронното правителство, заложен в Закона за електронно управление, е административните органи да не могат да изискват от гражданите и организациите представянето или доказването на вече събрани или създадени данни, а да ги събират служебно от първичния администратор на данните.
През 2008 г. България влезе в класацията "Топ 70 държави по индекс на готовност за е-правителство", направена по данните от специално проучване на Отдела за икономически и социални дела на ООН. Тя бе класирана на 43-та позиция, изпреварвайки държави като Гърция, Хърватска, Лихтенщайн, Румъния, Беларус, Андора, и Руската Федерация.
Отчетеният от ООН напредък на страната ни беше в резултат и на приключилите през 2007 г. два значими проекта за електронно правителство:
• Интеграционна система на електронното правителство, чрез която освен основните инфраструктурни задачи на централно ниво бяха реализирани и 5 електронни услуги на централната администрация;
• Пилотна интеграционна система за е-област, чрез която освен основните инфраструктурни задачи на областно ниво са реализирани и 5 електронни услуги на общинска администрация.
През октомври 2008 г. приключи изграждането на Национален електронен здравен портал и внедряване на личен електронен здравен запис. Системата обхваща 40 000 служители на държавната администрация с личен електронен здравен запис. Порталната част на системата предоставя възможност за ползване от всички български граждани.
За периода 2005–2009 г. на служителите в държавната администрация са предоставени над 13 500 компютъра, сървъра и лаптопа, над 5000 периферни устройства, 120 системи за документооборот, над 110 000 софтуерни лиценза, от които 45 000 антивирусни, 2650 електронни подписи. Съветът по европейските въпроси и 4 общински съвета вече провеждат безхартиени заседания.
6. Развитие в областта на информационните технологии
Държавната политика в областта на информационното общество беше насочена към нуждите на българските граждани от съвременни информационни и комуникационни технологии (ИКТ) като основа за постигане на икономически растеж, устойчиво развитие и равнопоставеност.
Започна широкото внедряване на ИКТ във всички сфери на стопанския и обществен живот. След мащабното навлизане на Интернет у нас и отварянето на България към глобалния свят, интернет потребителите у нас преминаха границата от 3 млн. през 2008 г. Това е чувствителен ръст в сравнение с приблизително 1 800 000 потребители в средата на 2005 г.
Във всички учебни заведения в страната е изграден поне един компютърен кабинет и е осигурен достъп до интернет на повече от 1 млн. младежи. Освен в училищата, ръст бележи и достъпът на домакинствата до компютър, почти удвоен в сравнение с 2004 г.
Телецентрове
Правителството продължи стартиралата през 2003 г., съвместно с ООН, инициатива „Телецентрове". Чрез нея се осигурява публичен интернет достъп на всички групи от населението на страната. През 2007 г. и 2008 г. мрежата от телецентрове беше разширена и броят им вече е 115. През 2005 г. проектът разшири видовете е-центрове с още един – т. нар. мобилен е-център. Е- центровете предлагат цялостно обучение за разнообразна аудитория. Те вече са посетени от близо 1 240 000 потребители, на които са предложени повече от 30 вида услуги.
Огромен потенциал за насърчаване на научните изследвания не само в България, но и в целия регион създава пуснатият в действие през 2008 г. на Българския суперкомпютърен център. Той притежава най-модерното оборудване и изчислителна мощ и според текущата класация Top 500 е сред стоте най-мощни в света.
Няма коментари:
Публикуване на коментар