25 юни 2009

[CCICMT:702] agencia obshtestveni porychki

http://computerworld.bg/26108_ot_iuli_â€"_nov_registur_na_obshtestvenite_poruchki


От юли – нов регистър на обществените поръчки

Повечето нагласи на възложители и експерти за създаване на Централен
орган за обществени поръчки са негативни.

До юли ще тръгне новият, подобрен и актуализиран, електронен регистър
на обществените поръчки (е-РОП). Това съобщи Миглена Павлова,
изпълнителен директор на Агенцията по обществени поръчки на 24 юни при
представяне резултатите от проект "Добри практики и ефективно
партньорство в областта на обществените поръчки". Проектът се
осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма
"Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез
Европейския социален фонд. Част от проекта е именно софтуерното
обновяване на е-РОП, възложено на разработчика на портала – Рила
Солюшънс. Компанията беше избрана за изпълнител на програмния продукт
за регистъра чрез търг на Американската агенция за международно
развитие (USAID) още на 15 октомври 2004 г.
Проектът, реализиран със средства по ОПАК, се изпълнява в рамките на
12 месеца – от юли 2008 до юли 2009 г., и е на стойност 995 000 лв.


На събитието стана ясно, че до края на годината предстои промяна в
Закона за обществените поръчки, свързана с дейностите по обжалване. Тя
произтича от факта, че има нова европейска директива в тази област,
която трябва да намери своя еквивалент в националното ни
законодателство. Промените не засягат основния национален орган, към
който се отправят жалбите по ЗОП – Комисия за защита на конкуренцията,
както и последващата съдебна инстанция – ВАС. "Има чисто процедурни
нови правила и изисквания. В момента подготвяме проекта. Промените са
по посока на срокове, допълнителни санкции и др.", уточни Миглена
Павлова.
От началото на годината възложителите по ЗОП имат задължението да
уведомяват АОП след приключване срока на сключените договори за
детайли по изпълнението им – за степента на изпълнение, срокове,
качество, глоби, неустойки и др. Такава информация вече е публикувана
в е-РОП.
Освен софтуерното обновяване на е-РОП, в изпълнение на дейностите по
проекта по ОПАК са изработени:
- концепция за изграждане на Централен орган за обществени поръчки в България;
- доклад с предложения за намаляване на допусканите нарушения и
намаляване на риска от корупционни практики при провеждане на
процедури при възлагане на обществени поръчки;
- Ръководство по обществени поръчки;
- финализиращите дейности по стартирането на Портал за обществени поръчки;
- стратегия за архивиране на информационните системи в АОП.
Относно създаването на Централен орган за обществени поръчки (ЦООП),
Павлова обясни, че се обмислят два основни модела, като единият
вариант е да има, другият – да няма такъв орган. Резултатите от
изготвените за целта проучвания сред възложителите и експертите,
разработващи концепцията за изграждане на такова звено и отговорни за
междуведомствено съгласуване на този документ, са противоречиви и
нееднозначни. Като цяло отрицателните очаквания от създаването на ЦООП
са доста повече от положителните.
Основната цел на проекта е изследването и въвеждането на добри
практики и реализиране на партньорство с цел повишаване ефективността
при възлагане на обществени поръчки в България. По време на
изпълнението му е проведено социологическо проучване за ролята на
Агенция по обществени поръчки й възприемането и в общественото
пространство. Изследвана е практиката по обжалване на обществени
поръчки въз основа на издадените от Комисията за защита на
конкуренцията и Върховния административен съд решения и определения.
Проучена е и практиката на контролните органи в областта на
обществените поръчки.
В рамките на проекта са проведени редица мероприятия и са взети мерки
за оптимизиране работата на органите за методология, контрол и
обжалване на обществените поръчки. Осъществени са 4 обучителни
семинара, в които участие са взели повече от 200 души, представители
на централната администрация, НС, БНБ, НЗОК, СП, съдебна власт,
общински администрации, както и кандидати и участници в процедури за
обществени поръчки.

Няма коментари: