: "Възможно ли е в България държавата да прехвърли част от дейността си на частни компании и ако отговорът е да - в каква степен? На този въпрос се опитаха да отговорят миналата седмица участниците в конференцията 'Трансформация 2011', организирана от 'Дневник', консултантската компания 'Делойт' и изследователската агенция 'Гартнър'.
Докато представителите на бизнеса изтъкнаха много предимства в аутсорсинга на публични услуги, тези на властта споделиха и притесненията си, и недостатъците според тях - липса на ефективност и намаляване на разходите при много от договорите, които са заварили.
Аутсорсингът на публични услуги е напълно възможен и в интерес и на частния, и на публичния сектор, считат предприемачи. 'Представите за аутсорсинг на бизнеса и правителството са доста различни. Първата крачка, която трябва да направим, е да балансираме една с друга тези представи, да представим аутсорсинга в позитивна светлина и да покажем, че това понятие не е мръсна дума', смята Цветан Мутафчиев, управител на технологичната компания 'Телелинк'.
Той сподели куриозен пример, при който компанията му представила на няколко кметства система за управление на уличното осветление, която спестява до 40% от разходите. По думите на Мутафчиев отговорът на едно от тях е бил, че реално тази система ще увеличи в пъти разходите за осветление – защото към този момент работели само 10% от уличните лампи, а с новата система щели да работят всички.
Разходите не намаляват, твърди военният министър
Тромавата бюрокрация, от една страна, и неефективността на разходите за аутсорсинг - от друга. Това затруднява аутсорсинга на публични услуги, смята министърът на отбраната Аню Ангелов.
'Ние имаме 18 договора за аутсорсинг, но няма нито един, който да ни спестява разходи', твърди Ангелов. Министърът на отбраната даде показателен пример с изхранването на войската, което се прави от частна фирма. По думите му сега държавата плаща дори повече отпреди, когато сама се е грижела за военните столове.
Ангелов смята, че има проблеми в Закона за обществените поръчки – например дългата процедура по обжалването, която спира изпълнението на поръчките. 'Защо да чакам шест месеца съдът да реши по дадена жалба. На мен поръчката ми трябва сега, а не след време, и затова трябва да ходя и да уговарям предварително изпълнение на поръчката, за да може работата да започне', каза Ангелов. Друг проблем според него е, че правилата са такива, че държавата трябва да обявява конкурс за изпълнение на обществена поръчка дори и тогава, когато със задачата може да се справи само една компания (така че реално от конкурс няма смисъл).
Кои дейности могат да се поемат от частни компании
Българските компании изредиха публични услуги и дейности, които могат да се аутсорснат. Според 'Телелинк' и българското представителство на 'Сименс' частният сектор е възможно да поддържа информационно-комуникационната инфраструктура на държавната администрация. От 'Делойт' считат, че частни фирми могат да извършват вътрешния одит на държавни институции.
От консултантската компания посочиха, че може да се аутсорснат дейности като управлението на активите на министерствата, одит на средствата и фондовете от ЕС и дори трансформирането към електронизирането на данъчните процеси. Според 'Хюлет - Пакард' държавата може да прехвърли на частни компании електронизацията на здравеопазването. Вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков предложи на компаниите да събират лист с услугите, които смятат, че държавата може ефективно да аутсорсне*.
Компаниите с опит признават, че
има и рискове при аутсорсинга на публични услуги
'Обикновено рисковете възникват, когато няма разбиране между правителството и частната компания или когато планирането и осъществяването на процесите се бави', коментира Масимилиано Клапс, директор 'Анализи' в Gartner.
- Sent using Google Toolbar"
Няма коментари:
Публикуване на коментар