01 април 2010

Гражданите се редят на опашки за 2093 услуги

"Класа"  1 април 2010 , 2 стр. Министерството на Николай Василев усвоило 300 млн. лв. за 4 години, е-правителството стартира наново
Иглика Горанова
2093 са услугите, за които гражданите се редят на дълги опашки, сочи експертен правителствен анализ на реформата, която трябваше да проведе МДААР (2005-2009 г.). Вместо да осъществят оптимизиране на структурите, за които се препоръчва от 10 години насам, министерството на Василев, което за четири години е усвоило 298 643 000 лв., не е успяло да създаде работещ Административен регистър, за който настояваха международните институции и българският бизнес.
Работата по електронното правителство също не е особено напреднала. В момента се предлагат около 15 услуги, докато в Естония те са 700. "Ексминистърът на държавната администрация Николай Василев ще бъде даден на ДАНС заради електронното правителство, защото за националната мрежа за държавна администрация са били похарчени 170 млн. лв., без тя да функционира до момента", каза преди дни Стоян Мавродиев, шеф на временната комисия за оценка на дейността на правителството на тройната коалиция. Той допълни, че 10 години не е бил изграден оптичният пръстен, който трябва да свързва държавната администрация в цяла България.

Възраженията на БСК

"Очевидно е, че по създаването на административен регистър не се работи", каза пред "Класа" Камен Колев, зам.-председател на БСК. Той припомни, че от камарата са предложили на хората на Николай Василев бизнесът да финансира регистъра със собствени средства, но не са получили никакъв отговор. "Според мен не би трябвало да отнеме повече от година създаването му", допълни Колев. Той подчерта, че подобна услуга е много важна за работодателите, за да се прекратят порочните практики на общините по въвеждането на нови такси, върху които не може да се упражнява контрол.
"Административен регистър беше създаден през 2000 г., за да даде прозрачност на дейността на администрацията и на обявите на конкурсите на държавните служители. Към него трябваше да бъде добавен регистър, който да отчита дейността на администрацията по издаването на лицензии, разрешения и различни видове регулации за бизнеса", уточни пред "Класа" Снежана Димитрова, директор на дирекция "Административна реформа" в четири кабинета - на Костов, Сакскобургготски, тройната коалиция и доскоро на кабинета "Борисов". Тя допълни, че под този претекст регистърът трябвало да бъде преработен, за да става ясно какво е движението на документите за административна регулация. "За съжаление, освен че не се появи тази част от регистъра, се стопира и другата - работещата", допълни Димитрова.

155 национални програми действат без пари

Силно развитата бюрокрация, концентрирана в 111 централни администрации (министерства, агенции, комисии, фондове и др.), пък накарала чиновниците да търсят решение на проблемите със 155 национални стратегии и програми и да действат без обезпечено финансиране, сочи правителствен анализ на състоянието на администрацията, който се очаква да бъде огласен до дни.

Причините за опашките

Проблемът с опашките се поражда от липсата на работещо е-правителство. "МДААР не успя да обедини интересите на три структури - на ДАИТ, на МС и на самото министерство, така, че всеки със своята отговорност да изгради единна система за административно обслужване и предоставяне на услуги по електронен път", каза пред "Класа" Снежана Димитрова. "Проблемът с е-правителството продължава. Ние отново сме в начална фаза и започваме разговори с Министерството на транспорта и информационните технологии за услугите, които да предоставя", коментира Камен Колев.

МДААР усвоило 7 проекта за близо 19 млн. лв.

Бившето министерство на административната реформа е усвоило 18 860 000 лв. по 7 проекта по Оперативна програма ОПАК, показва справка на МФ. По тях не са открити формални нарушения.
Оценката е, че ведомството не е успяло да прокара целенасочена политика за модернизация на администрацията. Усилията на Василев бяха фокусирани върху обучения на хиляди служители.

Кабинетът "Борисов" съкратил 8318 чиновници

Към настоящия момент централната администрация е намаляла с 8318 души, съобщиха от екипа, който работи по административната реформа. В края на мандата на тройната коалиция справка от Устройствените правилници сочи, че държавните служители (без общините) са били 73 257, а сега те са 64 939. Така на практика съкращенията са с 11,4%.

Няма коментари: