"София /КРОСС/
Икономическа криза изправи правителствата пред редица бюджетни трудности, които изостриха нуждата от оптимизиране на дейностите и повишаване на ефективността на администрацията. Изследване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие от 2009 г. сред 22 страни показва, че 16 от тях са включили електронното правителство като един от подходите за справяне с ефектите от кризата, посочват от Института за пазарна икономика /ИПИ/.
В същото време редица вътрешни и международни анализи посочват, че в България качеството на административните услуги е незадоволително, възприятията за корупция са високи, има редица пречки пред бизнеса, а нивото на прозрачност остава ниско, предупреждават от ИПИ. Това са част от причините местният бизнес да е по-слабо конкурентноспособен заради скъпи и тромави бюрократични процедури. Един от най-ефективните начини за решаването на тези проблеми е използването на е-подпис от администрацията при взаимодействието й с бизнеса и гражданите. Въпреки приетите директиви, програми, стратегии и специалната институционална обезпеченост, все още няма напълно функциониращо е-правителство.
Налице са следните основни проблеми:
1. Системата на е-правителството е разпокъсана и не се спазват законовите
разпоредби;
2. Институциите нямат изградена комуникационна инфраструктура помежду си;
3. Институциите нямат работещи е-услуги;
4. Държавните институции не (искат да) използват ефективно възможностите на
е-подпис;
5. Липсва информация за възможностите, които е-правителство предоставя на
гражданите и бизнеса.
Ако тези проблеми се преодолеят, това ще донесе много по-голяма ефективност на
работата, ще намали в пъти бюрократичното бреме пред гражданите и бизнеса и ще
доведе до оптимизация на ресурс вътре в държавната администрация. Ненужно е да се
споменава, че така ще се спестят разходи както за гражданите и бизнеса, така и за
администрацията, посочват от ИПИ.
Препоръките на института за бъдещи действия са:
1. Ефективни мерки спрямо администрациите, които не използват е-подпис;
2. Въвеждане на принципа „електронни услуги - безплатни, услуги на гише -
двойно по-скъпи';
3. Публична информационна кампания за възможностите на е-подписа."
Х като мегафон за целите на собственика си
Преди 1 час
Няма коментари:
Публикуване на коментар